Jak poprawić wzrok - okulary korekcyjne, soczewki kontaktowe, ćwiczenia wzroku, krople do oczu

Jak poprawić wzrok

 

W dzisiejszych czasach wiele osób spędza sporo godzin czytając książki oraz korzystając z różnych urządzeń elektronicznych takich jak smartfon, tablet czy komputer. Nie pozostaje to bez znaczenia jeśli chodzi o sprawność działania naszego narządu wzroku.

Z tego artykułu dowiesz się m. in. jakie wady wzroku spotykane są najczęściej, jak działają soczewki i okulary korekcyjne, czym jest metoda Batesa oraz jak poprawić wzrok i jak zapobiec jego pogorszeniu w przyszłości.

 

Najczęściej występujące wady wzroku

 

Obecnie w społeczeństwie występują głównie 4 wady wzroku: krótkowzroczność (myopia), dalekowzroczność (nadwzroczność, hyperopia), astygmatyzm i prezbiopia (starczowzroczność). Ich krótkie opisy znajdują się poniżej:

  • krótkowzroczność (myopia) – osoba z taką wadą dobrze widzi z bliska, natomiast obraz widziany z daleka jest rozmazany; pojawiają się także problemy z ostrością widzianego o zmierzchu obrazu; częste i długotrwałe korzystanie z komputerów, smartfonów i tabletów (oraz czytanie książek przy słabym oświetleniu) należą do głównych przyczyn krótkowzroczności;
  • dalekowzroczność (nadwzroczność, hyperopia) – osoba z tą wadą wzroku dobrze widzi z daleka, lecz ma problemy z ostrością obrazu widzianego z bliska; dalekowzroczność, jeśli występuje, przeważnie zostaje odziedziczona po którymś z przodków;
  • astygmatyzm (niezborność rogówki) – wada ta polega na tym, że rogówka oka jest niesymetryczna; z tego powodu padające światło załamuje się nieprawidłowo, a widziany obraz jest niewyraźny; astygmatyzm dość często występuje wraz z dalekowzrocznością lub krótkowzrocznością.
  • prezbiopia (starczowzroczność) – wada pojawiająca się wraz z wiekiem, spowodowana starzeniem się narządu wzroku; polega ona na osłabianiu się ostrości obrazu, zwłaszcza widzianego z niewielkich odległości.

 

U niektórych osób może występować również daltonizm lub zaburzenia widzenia stereoskopowego, lecz są to wady spotykane znacznie rzadziej.

Nie wspominam tu o chorobach oczu takich jak na przykład zaćma czy jaskra, gdyż jest to artykuł dotyczący wad a nie chorób oczu.

 

Okulary korekcyjne, soczewki kontaktowe

 

Jest to chyba najczęściej stosowana metoda „korekcji” wad wzroku. Nie bez powodu wyraz „korekcji” został ujęty w cudzysłów. Otóż okulary i soczewki kontaktowe z reguły wcale nie korygują wzroku. Powodują jedynie, że człowiek dobrze widzi w czasie, gdy je nosi. Po ich zdjęciu nadal widzi słabo.

Mało tego. Wiele osób twierdzi, że noszenie okularów lub soczewek może nawet pogarszać wzrok! Dzieje się tak dlatego, że wzrok przyzwyczaja się do noszonych szkieł i oczy nie mają potrzeby wysilać się, aby widzieć wyraźniej w pełnym zakresie odległości. Nie bez powodu również słyszy się często, że osoby noszące okulary potrzebują po dość krótkim czasie mocniejszych szkieł.

 

Laserowa korekcja wzroku

 

Jest to jedna z dwóch najpewniejszych metod na poprawę wzroku, aczkolwiek dość kosztowna i wiążąca się (jak każda operacja) z pewnym ryzykiem. Laserowe korekcje wzroku wykonywane są jedynie w klinikach prywatnych. Koszt operacji jednego oka waha się zwykle w przedziale 2000-4000 PLN.

Istnieje kilka metod laserowej korekcji wzroku: LASIK, LASEK, EBK, PRK, TransPRK.

Jednym z warunków koniecznych do wykonania laserowej korekcji wzroku jest wiek pacjenta przekraczający 20 lat. Przed zabiegiem podawany jest pacjentowi środek znieczulający i środek uspokajający.

Cały zabieg zwykle nie przekracza 20 minut.

90%-95% pacjentów jest zadowolonych z przeprowadzonej korekcji wzroku. Istnieje jednak 1-procentowe ryzyko komplikacji w trakcie zabiegu lub powikłań po zabiegu.

Po wykonaniu laserowej korekcji wzroku należy stosować się do zaleceń lekarza. Należy do nich m. in. konieczność noszenia w słoneczne dni okularów przeciwsłonecznych z filtrem UV przez około pół roku po wykonaniu zabiegu, konieczność spania z opaską na oczach przez pierwsze 7 dni od zabiegu oraz unikanie pracy przy komputerze przez pierwszy tydzień po operacji.

 

Jak zapobiegać wadom wzroku

 

Jak więc widzisz, pomimo istnienia okularów, soczewek i laserowych korekcji wzroku, lepiej dmuchać na zimne. Jak więc w takim razie zapobiegać potencjalnym wadom wzroku?

Jedną z najlepszych metod zapobiegania wadom wzroku jest odpowiednia, zdrowa żywność. Mogłeś/-aś już zauważyć, że wielokrotnie zwracam dość dużą uwagę na ten aspekt, lecz jest on naprawdę ważny!

Najważniejsze witaminy i mikroelementy służące do poprawy wzroku oraz do zapobiegania jego pogorszeniu to m. in.:

  • witamina A (beta-karoten) – jest silnym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki, które uszkadzają wzrok; poprawia również funkcjonowanie fotoreceptorów siatkówki oka; główne źródła witaminy A to: marchew, jarmuż, szpinak, kapusta, mleko, śmietana, żółtka jaj, masło;
  • witamina C – poprawia syntezę kolagenu, który jest odpowiedzialny za trwałość naczyń krwionośnych oka; wspomaga regenerację rogówki; największe dawki witaminy C zawierają: papryka, pomarańcza, papaja, jarmuż, brukselka, brokuły, czarna porzeczka, kiwi, truskawki, biała kapusta, mango, mandarynki, grapefruit, pomidor, cytryna;
  • witamina E – wspomaga przyswajanie beta-karotenu; najwięcej witaminy E występuje w: olejach roślinnych (zwłaszcza słonecznikowym), migdałach, margarynie, jajach, marchwi, orzechach, kiełkach pszenicy, mące pełnoziarnistej, mleku, warzywach zielonolistnych;
  • antocyjany – są to substancje występujące we fioletowych oraz czerwonych warzywach i owocach; zwalczają one wolne rodniki oraz poprawiają ukrwienie oczu; główne źródła antocyjanów to: aronie, borówki, czereśnie, wiśnie, śliwki, jeżyny, czarne jagody, czerwona kapusta, czerwona cebula;
  • witaminy z grupy B – występują głównie w: roślinach strączkowych (groch, fasola), produktach zbożowych, mięsie, mleku, drożdżach, kapuście, marchwi, soi, pieczarkach i ziemniakach;
  • witamina D – reguluje ciśnienie wewnątrzgałkowe, wspomaga zapobieganie jaskrze; główne źródła witaminy D to przede wszystkim ryby takie jak: łosoś, dorsz, śledź, makrela, węgorz; niewielkie jej ilości znajdują się także w jajkach, mleku i serach;
  • kondycję wzroku poprawiają również: selen, mangan, miedź i cynk, które znajdują się głównie w: rybach, jajach, orzechach, fasoli, grochu, awokado, czosnku i cebuli.

 

Jak więc widzisz, dbanie o wzrok i zapobieganie jego wadom oraz chorobom sprowadza się w dużej mierze do zdrowej diety złożonej głównie z warzyw i owoców.

Oprócz spożywania warzyw i owoców warto również stosować suplementy witaminowe dostępne bez recepty w aptekach.

 

Jak poprawić wzrok – ćwiczenia wzroku, joga oczu (metoda Batesa)

 

Drugą istotną, bezinwazyjną i darmową metodą dbania o wzrok są ćwiczenia wzroku. Mogą one nie tylko zapobiec potencjalnym wadom wzroku na przyszłość lecz także skorygować już istniejącą (niewielką) wadę.

Jedną z najlepszych polskojęzycznych stron dotyczących ćwiczeń wzroku jest strona jogaoczu.pl. Znajdują się tam dokładne instrukcje wykonywania ćwiczeń oraz generator, który tworzy codzienny zestaw ćwiczeń na podstawie czasu, jakim dysponuje osoba planująca ich wykonywanie.

W celu poprawy wzroku i zapobiegnięcia jego pogorszeniu w przyszłości wystarczy ok. 30 minut ćwiczeń każdego dnia.

Dodatkowe informacje związane z ćwiczeniami metodą Batesa możesz znaleźć w wymienionych poniżej książkach:

  • Aldous Huxley – The Art of Seeing
  • William H. Bates – Better Eyesight Without Glasses

 

Nawilżające krople do oczu

 

Dodatkowo warto również stosować nawilżające krople do oczu. Są one szczególnie ważne dla osób pracujących przez długi czas przy komputerze oraz przebywających w pomieszczeniach klimatyzowanych lub na wietrze.

Szukając kropli do oczu najlepiej wybierać krople bez konserwantów. Są one dostępne bez recepty w każdej aptece.

Ogromny wybór kropli nawilżających znajduje się na stronie internetowej apteki Gemini.

Przykładowe nazwy preparatów bez konserwantów to: Starazolin Complete, Hyabak, Hyal-Drop.

W przypadku pracy przy komputerze należy również pamiętać, by robić 5-minutowe przerwy mniej więcej co godzinę. W tym czasie warto chwilę odpocząć z zamkniętymi oczami lub popatrzeć na przykład przez okno na obiekty znajdujące się w oddali.

Jeśli zastosujesz się do porad zawartych w tym artykule, Twój wzrok może być w bardzo dobrej kondycji przez długie lata. 🙂

 

No Comments

Post A Comment