Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami

Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami

 

W życiu każdego człowieka pojawiają się lepsze i gorsze chwile. W jaki sposób radzić sobie w sytuacjach, gdy ogarniają nas negatywne emocje? Przykładowe wskazówki znajdziesz w tym artykule.

  • Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z pojawienia się negatywnej emocji.
  • Następnie należy zwrócić uwagę na fakt, że żadna emocja nie trwa wiecznie – nawet te negatywne po pewnym czasie ustępują.
  • Lepiej zaakceptować emocję taką jaka jest niż walczyć z nią na siłę.
  • W razie pojawienia się negatywnej emocji warto przerwać bieżącą czynność, zająć się czymś innym, wyjść na spacer lub przynajmniej opuścić pomieszczenie.
  • Emocje (zwłaszcza te negatywne) zwykle związane są z przeszłością lub przyszłością. Skupianie się na teraźniejszości i na chwili obecnej powinno pomóc w eliminacji negatywnych emocji.
  • Głębokie oddychanie również jest jedną ze skuteczniejszych metod eliminacji stresu i negatywnych emocji.
  • Dowolna forma aktywności fizycznej (rower, siłownia, bieganie itp.) pomaga długoterminowo w panowaniu nad emocjami.
  • Nagrania relaksacyjne i medytacyjne (np. z serwisu YouTube) także pomagają w długoterminowym eliminowaniu negatywnych emocji.
  • Gdy ktoś nas denerwuje i robi coś nie po naszej myśli, lepiej krytykować konkretne zachowanie niż daną osobę.
  • Emocje (zarówno negatywne jak i pozytywne) spowodowane są naszą interpretacją danej sytuacji. Gdyby wziąć grupę przykładowo 100 osób i postawić każdego przed taką samą sytuacją, każda osoba zareaguje nieco inaczej. Jest to związane z przekonaniami, wychowaniem, stylem życia oraz wieloma innymi czynnikami. Nie ma więc czegoś takiego, że dana sytuacja = dana emocja typu złość, agresja, rozpacz itp.
  • Ulubiona muzyka także może pomóc w eliminacji negatywnych emocji.
  • Czasami również pomocna może się okazać szczera rozmowa z bliską osobą.
  • Gdy ogarniają nas negatywne emocje, warto spojrzeć na sytuację z boku – z punktu widzenia innej osoby.
  • Ostatnia porada w dzisiejszym artykule to tzw. test kamery i jest ona niejako modyfikacją metody z poprzedniego punktu. Polega ona na tym, że najpierw zapisujemy po kolei całą sytuację lub wydarzenie. Następnie eliminujemy wszelkie osądy i emocje, pozostawiając jedynie fakty – dokładnie tak jak widziane by to było w obiektywie kamery. Takie podejście powinno znacznie ułatwić spojrzenie na całą sytuację.
4 komentarze
  • Grzesiek
    Posted at 06:26h, 04 lipca Odpowiedz

    Czasami trudno opanować negatywne emocje, jednak powyższe metody stosowane długoterminowo przynoszą rezultaty.

  • Przemysław
    Posted at 13:22h, 23 sierpnia Odpowiedz

    Mi pomaga, choć przyznam, że nie jestem jakimś wyjątkowym człowiekiem, który miałby w życiu same szczęśliwe chwile i dni. U każdego pojawiają się czasami te gorsze :/

  • Beata
    Posted at 17:43h, 20 grudnia Odpowiedz

    Przetestuję chociaż kilka z podanych tu metod. Ciekawią mnie rezultaty 🙂

  • Luiza
    Posted at 17:04h, 03 stycznia Odpowiedz

    Niezwykle trudna i niezwykle ważna umiejętność. W trudnych chwilach warto również nie podejmować żadnych decyzji (tak jakby nic nie robić) po to, by nie zrobić przypadkiem w nerwach czegoś głupiego… 🙂

Post A Comment