Medytacja dla początkujących

26
Medytacja dla początkujących

Czym jest medytacja

 

Słowo medytacja pochodzi od łacińskiego wyrazu meditatio, który oznacza rozmyślanie nad czymś, skupienie, rozważanie, zagłębianie się w myślach.

Według Wikipedii medytacja to „praktyki polegające na ćwiczeniu umysłu lub wprowadzaniu się w odmienny stan świadomości dla uzyskania jakiegoś dobroczynnego skutku (…)”.

Medytacja jest często stosowana w jodze oraz w religiach Wschodu takich jak buddyzm, taoizm, konfucjonizm, hinduizm. Ostatnio coraz częściej pojawia się także w psychoterapii.

 

Korzyści z medytacji

 

Zastanawiasz się jakie w ogóle są korzyści z medytacji?

Przykładowe odpowiedzi znajdują się poniżej.

  • Ogólna poprawa stanu zdrowia fizycznego i psychicznego.
  • Zmniejszone tętno i ciśnienie krwi.
  • Wyższy poziom dopaminy w mózgu.
  • Zmniejszone stężenie kwasu mlekowego we krwi.
  • Obniżony poziom kortyzolu.
  • Zwiększone możliwości umysłu.
  • Zredukowane ryzyko występowania chorób serca i udaru.
  • Zwiększona ogólna odporność na zachorowania.
  • Zmniejszona podatność na stres.
  • Zwiększony poziom serotoniny w mózgu.

 

Medytacja dla początkujących

 

Jak już wiesz, medytacja często jest związana z jakąś. Często też wykorzystywane są do niej sznury modlitewne lub inne obiekty rytualne.

Warto również wiedzieć, że istnieją różne odmiany medytacji takie jak na przykład: Vipassana, Anapana, mindfulness, medytacja transcendentalna.

Do praktykowania medytacji wykorzystywane są również specjalne pozycje takie jak: lotos, półlotos, ćwierćlotos, siad skrzyżny itp.

Moim założeniem jest oddzielenie medytacji od jakiejkolwiek religii. Zakładam również, że w trakcie medytacji nie będą używane żadne atrybuty oraz że nie jest konieczne przyjmowanie żadnej specjalnej pozycji.

 

Podstawy medytacji

 

  • Medytacja nie musi być powiązana z żadną religią.
  • Do medytacji nie musisz przybierać żadnej specjalnej pozycji. Wystarczy usiąść lub położyć się wygodnie w cichym, spokojnym miejscu.
  • Nie potrzebujesz nie wiadomo jak dużo czasu by zacząć medytować – wystarczy zacząć od dosłownie 2-3 minut dziennie. Po tygodniu wydłużasz czas o te 2-3 minuty, po następnym tygodniu o kolejne tyle samo i tak dalej.
  • Staraj się medytować codziennie o tej samej porze. Może to być rano lub wieczorem. Nie rób tego jednak tuż przed pójściem do łóżka, gdyż taka próba medytacji może bardzo szybko skończyć się zaśnięciem 😉
  • Po 3-4 tygodniach będziesz mieć już wyrobiony nawyk medytacji i powinna ona stać się dla Ciebie naturalną, codzienną czynnością.
  • Nie musisz pozbywać się wszystkich myśli z głowy. Nawet myślenie o tym, by się ich pozbyć lub zastanawianie się nad tym ile czasu już minęło też jest myśleniem.

 

Przykładowe ćwiczenia medytacyjne

 

Głębokie oddychanie

Usiądź lub połóż się wygodnie, najlepiej również zamknij oczy. Staraj się oddychać powoli i głęboko. Bierz głęboki wdech i rób długi wydech. Powtórz czynność przynajmniej 10 razy, a przekonasz się, że dzięki tej technice możesz dość szybko pozbyć się stresu i napięcia nerwowego.

 

Dobra i zła energia

Oddychaj tak jak w poprzednim przykładzie. W trakcie wdechu wyobrażaj sobie, że wdychasz pozytywną energię. W trakcie wydechu wyobrażaj sobie, że wypuszczasz energię negatywną.

Powtarzaj to na zasadzie „wdycham spokój, wydycham niepokój”.

 

Dodatkowa pomoc przy medytacji

 

Dodatkowo możesz na początku korzystać z nagrań na YouTube z medytacją prowadzoną przez różne osoby.

Warto również korzystać z muzyki do relaksacji.

Medytacja dla początkujących
5 (100%) 1 vote